20130208

Just Be Happy


Selalu sangat mengadu sakit dada. Dah kenapa kau tak buat check up? Doktor tahu segalanya. Apa yang kita tahu tak semestinya kita tahu segalanya. Doktor tak selalunya betul, orang lain tak semestinya betul. Tapi ada yang betul dalam setiap salah tu. Good times are for a change. Jangan sangkutkan yang kau dah ada sekarang untuk sesuatu yang bodoh.

Cerita hal aku dekat kampus tu. Cerita mak nenek zaman purba tapi jenis purba yang semua nak cerita gempak. I hisap rokok, i pergi event, i dengar lagu ni, i layan music macam ni.....

Ada lagi manusia yang macam ni rupa? Ingat zaman sekolah aku je. Mungkin sekolah aku tak se"tertib" sekolah dia. Sebab tu agaknya bila masuk universiti, semua benda nak kena show off. Jadi kelam sikit.

Alamak babe, gua dah lalui benda-benda yang kau cerita ni. Tak kisah nak kau nak bercerita. Tapi kena pandai la, jangan jadi bodoh dalam setiap plot cerita tu. Kau menampakkan kau bodoh dalam setiap plot. Aku penat la dengan benda macam ni. Penat tahu?

Pulau memulau bukan jenis aku. Dan kau, umur meningkat. Please, act like one. Do not forget, we are just human who learns every single things differently. Mungkin cara mak ayah kau besarkan kau lain, kau tak pernah nampak apa orang lain nampak. Aku suka perhatikan orang. Bila aku dah perhatikan, balik sebelum tidur, aku akan fikir. Fikir kenapa dia pegang beg plastik macam tu. Kenapa dia angkat beg plastik sebelah tangan je. Dia ada dua tangan, oh ye mungkin dia nak cepat nak balik rumah layan Desperate Housewives. Who knows? Kita tak tahu

Jangan ingat kau banyak kawan boleh "Ye" pada semua benda yang kau might be doing. You can be the worse, but mereka tak nampak. You can be a master to someone, but trust me, there must be a person that might be hating you for your availability. Akhir kata, kawan ni tak semestinya apa yang kita dapat. Sebab tu aku gemar simpan kawan 3 orang. Sebab ramai nanti tak terjaga. Mula lah fikir, kenapa mereka layan aku lain.

Macam aku cakap, tak semua tahu apa kita lalui. Tapi, bila kita cuba untuk buat baik, it's always turns out to be a different way.

Kenapa? Setahu aku, lain orang, lain cara dia. Lain orang, lain cara dia untuk suka kita. Lain orang, lain bangsat dia. Maaf, kata-kata aku. Kau boleh layan orang macam taik, sebab kau tak hebat sebenarnya. Aku bengang, seperti benda semua ni berlaku pada diri aku. Ada segelintir daripada cerita ni jadi pada aku. Bila aku dengar, aku panas. Aku bukan jenis yang suka memberontak tak tentu pasal. Simpan, sabar. Simpan lagi. Lepas. Tak semua hati kita boleh puaskan. Hanya nafsu yang membuak-buak. Itu sahaja. Sekurang-kurangnya, buat la mereka happy. Happiness is something to do. Learn to love yourself.

*tarik nafas, lepas*


No comments: