20130324

Musuh Dalam.. Mana?

Tak pelik kalau kita mampu buat orang sukakan kita. Kudos! Setahu aku, orang yang banyak orang suka juga adalah orang yang banyak masalahnya. Masalahnya, semua orang ada masalah. Some people get worse than that. Kita hanya nampak benda tu time tu je. Tak tahu mana nak capai, rampas, lepas. Lambat laun, apa yang kita tak termampu buat, kalau nasib baik, termampu la buat.

Macam kau nak Whatsapp orang ni nak tanya, "apa masalah kau dengan aku?" tapi tak termampu nak buat. Sebab? Mungkin kita banyak fikir feedback, apa akan terjadi selepas kita type macam tu, tekan butang send. Tunggu dia reply, takut ada, geram ada, menyampah ada. Masa tu la kita rasa serabut, semua benda tak betul. That time we cry for help. But, no one will listen. Sehebat-hebat manusia, bila Tuhan uji, terduduk diam di penjuru pintu, mengenang nasib. Apa salah aku buat. Itu la perkataan yang akan terlintas dalam fikiran kita bila masalah macam tu jadi.

Kenapa you ni? (mengeluh panjang). Biasa la tu, manusia mana yang tak suka cakap buruk pasal orang? Manusia manusia manusia.

Bad mouth orang? People bad mouth you because that's what they up for good. Let them be. Move forward. Let them stuck under that tree talking crap. They got nowhere to go. Jangan biar diri ni jadi sebangang-bangang macam tak ada otak. Tuhan kasi otak untuk berfikir. Siapa kita untuk menentu? Ya. Tuhan tahu segalanya, semua jawapan ada pada dia.


Buat apa yang termampu. Nak berkawan boleh. Berkawan kena pandai. Jangan terlalu percaya, suka, gemar, gembira. Sebab nanti, sakit terimanya. Musuh ada dimana saja. Kau fikir sendiri la, kau pilih. Lambat laun juga, senyap semua manusia tu. K.

No comments: