20120723

Turband's life.

Hello. Dah lama tak.... Tahu dah. Ye ye. Saya dah lama tak update blog. Haih. Busy sikit and sangat sejak sekarang. Sejak turband so in right now, Asila nak share kan sedikit apa yang Asila tahu mengenai cara nak style kan turband. Bukan full turband macam Yuna tu, belum lagi sampai masanya. Nanti dah sambai masanya, saya akan memakai tudung. Ye, tudung. Ini turband yang saya nak share kan ni. Video ada juga, tapi mute sebab quality sound webcam saya sangat lemah.

Ehem ehem. Memperkenalkan, The 3 Ways of Turband!


First thing you need to do is. Get a scarf. Obviously... You got to have a scarf. I have my mom's 90's scarf and it belongs to me now. Hewhew. So style yang pertama adalah style The I Love Lucy style.

The I Love Lucy
1. Lipat scarf menjadi tiga segi.
2. Teruskan lipat, don't stop. Bila dah habis lipatan stop la, nak lipat apa lagi. Kan?
3. Lilit yang depan ke belakang.
4. Kemudian belakang ke depan.
5. Ikat sampai kejap.
6. Selitkan yang hujung yang terkeluar macam telinga rabbit tu ke dalam.


In the end of these 6 steps, it's gonna look like this.



The second style i'm going to show you is The Hermes Way. (this is not a Hermes' scarf though)

1. Still, fold scarf into a triangle. Lipat sampai habis.
2. Lilit scarf dari belakang ke depan.
3. Ikat.
4. Pusingkan hujung tu sekuatnya-kuatnya. Sebab kita nak dapatkan lilitan yang cantik.
5. Ikat yang belakang tu dan sekali lagi, selitkan lilitan yang terlebih tadi ke bawah scarf tu. Baru kemas.




Akhir sekali, ta daaa. Hermes way! 


Style yang ketiga adalah, The Moroccan Princess.

1. Lipat scarf menjadi bentuk triangle. Lipat sampai habis.
2. Lilit scarf dari belakang ke depan.
3. Do the cross and reverse. 
4. Ikat belakang dan macam biasa. Selitkan! 


Dan ini lah rupanya kalau dah siap berjaya ikut steps yang saya suruh. Maaf, rambut tak bersiap sangat, tak boleh jadi prwincess la cenggini. 


Scarf ni pun saya tak beli baru. Bukan Hermes punya, Masjid India pun bukan. Banyak yang saya ambil dari mama dan kakak saya je. Reuse. Jadi, kalau ada scarf atau baju-baju yang nak dibuang tu, apa kata ambil masa untuk selongkar balik dan fikir apa yang boleh dibuat dengan baju-baju dan kain yang terpakai dan bakal dipakai semula tu. Tak salahkan? Apa-apa pun, puteri Moroccan nak mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan. :-)

No comments: